Ini Tanda-tanda Ketika Malaikat Memberitahu Ajal Kita Akan Tiba, Tapi Kita Mengabaikannya

IKLAN RESPONSIVE
IKLAN 300 x 600
Nabi mengatakan kepada malaikat pencabut nyawa: “tidakkah kau membagikan aba - aba ataupun peringatan kepada manusia bahawa kau tiba bagaikan malaikat pencabut nyawa sampai - sampai mereka hendak lebih hati - hati?”

Malaikat itu menanggapi: “demi allah, saya sudah membagikan aba - aba dan juga tanda - tandamu yang amat banyak berbentuk penyakit, uban, kurang rungu, penglihatan mulai tidak jelas (paling utama kala sudah tua). seluruh itu merupakan peringatan bahawa sebentar lagi saya hendak menjemputnya. apabila sehabis tiba aba - aba tadi dia tidak lekas bertaubat dan juga tidak mempersiapkan bekal yang cukup, hingga saya hendak serukan kepadanya kala saya cabut nyawanya: “bukan kah saya telah memberimu banyak aba - aba dan juga peringatan bahawa saya sebentar lagi hendak tiba? ketahuilah, saya merupakan peringatan terakhir, sehabis ini tidak hendak tiba peringatan yang lain.” (HR. Imam Qurthubi). Beginilah trik kerja malaikat maut.

Ini Tanda-tanda Ketika Malaikat Memberitahu Ajal Kita Akan Tiba, Tapi Kita Mengabaikannya

Nabi ibrahim sempat bertanya kepada malaikat maut yang mempunya 2 mata diwajahnya dan juga 2 lagi tengkuknya: “wahai malaikat pencabut nyawa , apa yang kau jalani seandainya terdapat 2 orang yang wafat diwaktu yang sama; yang satu berposisi di hujung timur yang satu berposisi diujung barat, dan ditempat lain tersebar penyakit yang mematikan dan juga 2 ekor bintang melata juga hendak mati? ”

Malaikat pencabut nyawa mengatakan: “aku hendak panggil ruh–ruh tersebut, dengan izin allah, sampai - sampai seluruhnya berposisi diantara 2 jariku ,bumi ini saya bentangkan setelah itu saya perkenankan serupa suatu bejana besar dan juga mampu mengambil yang mana aja sekehendak hatiku.” (HR. Abu Nu’aim)

Nyatanya orang mati mendengar tetapi tidak dapat menjawab

Rasullullah saw memerintahkan supaya mayat - mayat orang kafir yang tewas pada perang badar dilemparkan ke suatu sumur tua. setelah itu dia mendatanginya dan juga berdiri di hadapannya. selepas itu, dia memanggil nama mereka satu - satu: “wahai fulan bin fulan, fulan bin fulan, apakah kamu memperoleh apa yang telah dijanjikan oleh tuhan kamu buat kaliab betul - betul terdapat? ketahuilah sebetulnya saya memperoleh apa yang dijanjikan tuhanku itu betul - betul terdapat dan juga teruji.”

Umar kemudian bertanya kepada rasulullah: “wahai rasul, kenapa engkau mengajak bicara orang - orang yang sudah jadi mayat?”

Rasulullah menanggapi: “demi tuhan yang mengutusku dengan kebenaran, kamu benar tidak mendengar jawapan mereka atas apa yang tadi saya ucapkan, tetapi ketahuilah, mereka mencermatinya, cuma aja tidak mampu menanggapi. ” (HR. Bukhari Muslim).
IKLAN 336 x 280
loading...

0 Response to "Ini Tanda-tanda Ketika Malaikat Memberitahu Ajal Kita Akan Tiba, Tapi Kita Mengabaikannya"

Posting Komentar

Berita Pilihan